AVAINLUVUT

Konsernin kasvu 2020/2021

GLOBAALI TODELLISUUS

Ferrero International S.A., Ferrero-konsernin emoyhtiö, hyväksyi konsernitilinpäätöksen 31. elokuuta 2021 päättyneelle tilikaudelle. Ferrero-konserni, jonka hallituksen puheenjohtaja on Giovanni Ferrero ja toimitusjohtaja Lapo Civiletti, päätti tilikauden 12,7 miljardin euron konsolidoituun liikevaihtoon. Se on +3,4 % enemmän kuin edellisenä vuonna, jolloin konsernin liikevaihto oli 12,3 miljardia euroa.

Tilinpäätöksen hyväksynnän myötä Ferrero International S.A. yhdisti maailmanlaajuisesti 107 yritystä ja 32 tuotantolaitosta, jotka myyvät suoraan tai jakelijoiden kautta yhtiön tuotteita yli 170 maassa.

Huolimatta Covid-19 aiheuttamista epävarmuustekijöistä Ferrero-konserni sopeutui menestyksekkäästi pandemian aiheuttamiin muutoksiin. Ferrero-konserni on asettanut kuluttajien ja työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden etusijalle ja pystynyt osoittamaan ketteryyttä ja joustavuutta taatakseen toiminnan jatkuvuuden ja tuotetoimitukset kuluttajille.

Orgaaninen kasvu (ilman edellisvuoden yritysjärjestelyjen vaikutusta) vahvistui 1,5 % nykyisillä valuuttakursseilla.

HYVÄT TUOTTEET, HYVÄ TULOS

Ferrero-konsernin valmistuotteiden nettomyynti kasvoi. Tärkeimpiä kohokohtia ovat:

• USAn ja muiden länsimarkkinoiden kasvu, mukaan lukien Saksa, Ranska ja Italia
• Ikonisten brändien kuten Nutella® ja Kinder Bueno® sekä jääkaappikylmien tuotteiden kasvu
• Uusien tuotteiden lanseeraus, kuten Nutella Biscuits® -keksien Italiassa
• Sulautuneiden tuotteiden konsolidoitujen tilinpäätösten täysi integrointi, kuten Keeblerin®, joka ostettiin Kellogg Companyltä tilikauden 2018/2019 lopussa.

Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä vuonna 2020/2021 oli 34 374 eli suurempi kuin vuonna 2019/2020, jolloin keskimääräinen henkilöstömäärä oli 34 121. Henkilöstömäärä 31. elokuuta 2021 oli 38 767 työntekijää, kun se 31. elokuuta 2020 oli 37 122.

KEHITYS JA KASVU

Ferrero-konserni jatkoi muutamien aloitteiden vauhdittamista: se lisäsi investointeja ikonisiin tuotemerkkeihinsä, vahvisti sisäistä tutkimus- ja kehitystyötä ja investoi toisena vuonna peräkkäin tehtaidensa, laitostensa ja laitteistojensa parantamiseen ja laajentamiseen. Osana konsernin jatkuvaa teknologista kehitysstrategiaa se laajensi tuotantokapasiteettiaan 619 miljoonan euron kokonaisinvestoinneilla, joista tärkeimmät olivat aineelliset käyttöomaisuusinvestoinnit (534 miljoonaa euroa) Italiassa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja Puolassa sijaitseviin tehtaisiin.

Nämä investoinnit edustavat konsernin panostusta tuotteiden laadun, tuoreuden, elintarviketurvallisuuden, kilpailukyvyn ja Ferrerolle tärkeän omien tuotteiden ympäristövaikutuksen jatkuvaan parantamiseen.