Ferrero-konsernin tarina ja missio

Alkutaipaleesta maailmanmenestykseen

ERÄÄN PERHEEN TARINA


Ferrero-konsernin historia on kolmen sukupolven menestystarina, jossa monikansallisen yrityksen kehitys nivoutuu yhteen tämän yritteliään piemontelaisen perheen tarinan kanssa - ennen, nyt ja tulevaisuudessa.

YRITYKSEN ALKUTAIVAL


Menestystarina alkoi jo 1940-luvulla, kun Michelen vanhemmat, Piera ja Pietro, muuttivat makeiskauppansa tehtaaksi. Ferreron perhe oli ensimmäinen italialainen toimija, joka avasi makeistehtaita ja toimistoja ulkomaille toisen maailmansodan jälkeisenä aikana. Näin yrityksestä tuli aidosti kansainvälinen konserni. Nämä ensimmäiset, ratkaisevat edistysaskeleet olivat Pietro Ferreron ja hänen tuolloin vielä hyvin nuoren poikansa Michelen "keksimien" tuotteiden ansiota. Toinen menestyksen avain oli Pietron veljen, Giovannin, luoma tehokas myyntiverkosto. Giovanni kuoli vuonna 1949.

MAAILMANLAAJUINEN MENESTYS


Yrityksen Italiassa saavuttaman menestyksen innoittamana Michele Ferrero päätti aloittaa tuotannon myös ulkomailla. Saksan tehdas aloitti toimintansa vuonna 1956 ja vähän myöhemmin yritys avasi tehtaan myös Ranskassa. Tämä oli vasta alkusoittoa Ferreron nopealle kasvulle Euroopassa. Yritys perusti myyntitoimistoja ja tuotantolaitoksia Belgiaan, Alankomaihin, Itävaltaan, Sveitsiin, Ruotsiin, Iso-Britanniaan, Irlantiin ja Espanjaan. Seuraavien vuosikymmenten aikana Ferrero kasvoi globaaliksi konserniksi, jolla on yrityksiä ja tehtaita Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Kaakkois-Aasiassa, Itä-Euroopassa, Afrikassa ja Australiassa. Viimeisimmät avautuivat Turkissa, Meksikossa ja Kiinassa.

SUURISTA IDEOISTA KULTTUURI-IKONEIKSI

ENSIMMÄISET YRITYSOSTOT


Ferreron uusi aika alkoi kahden tärkeän yritysoston myötä vuonna 2015. Maaliskuussa 2015 konserni sai luvan aloittaa integraatioprosessin Turkin johtavan hasselpähkinöitä keräävän, paahtavan ja myyvän yrityksen, Oltanin kanssa. Oltanin uudeksi nimeksi tuli Ferrero Findik. Toinen yritysosto tehtiin elokuussa, kun Ferrero osti Iso-Britanniassa 1911 perustetun suklaamakeisia ja muita makeita tuotteita valmistavan ja myyvän Thorntonsin. Yli 3300 työntekijän Thorntons on nyt osa Ferrero-konsernia. Ferreroa ja Thortonsia yhdistää niiden tausta perheyrityksinä ja vahva halu tarjota korkealuokkaisia makeistuotteita asiakkailleen.

KONSERNIN SOSIAALINEN VASTUU

Ferreron maine on maailman parhaimpien joukossa. Tämä on varmasti konsernin yhteiskuntavastuualoitteiden ansiota. Olemme koonneet yhteiskuntavastuuta koskevat asiat Ferreron yhteiskuntavastuustrategiaan, joka keskittyy laatuun ja innovaatioihin, läpinäkyvään viestintään, konsernin henkilöstöstä huolehtimiseen, paikallisten yhteisöjen tukemiseen, nuorten aktiivisen elämäntavan tukemiseen sekä kestävään maatalouteen ja ympäristönsuojeluun.